top of page

VILKÅR OG BETINGELSER
for salg gjennom Stallskapet

1. Om Stallskapet

Stallskapet driver nettbutikk med fokus på kjøp og salg av pent brukte klær og utstyr til hest og rytter. Vi selger varer både på vegne av privatpersoner, privatpersoner med “hobbyshop” og små bedrifter som lager produkter relatert til hest og rytter.

Lageret vårt finnes i 3403 Lier. E-post: hei@stallskapet.no

Øvrig informasjon finnes under “Alle vilkår og betingelser”.

2. Salgsmodell

Provisjonssalg: Stallskapet selger varen på vegne av kunden.

2.1 Innlevering av vare

Kunden leverer varen til Stallskapet personlig, pr post eller ved at Stallskapet henter varen.

  • Kunden mottar 80 % av salgsbeløpet

  • Salgsperiode: ingen tidsbegrensning

  • Prisene justeres etter avtale. Det anbefales å følge rabattstruktur (punkt 6)

  • Utbetaling skjer senest 21 dager etter salg, ofte raskere.

  • Kunden har eiendomsrett til varen.

  • Varen publiseres fortløpende etter innlevering.

  • Ved henting i lokalområdet Drammen og Lier tilkommer et tillegg på 99,-

  • Lagring av vare koster henholdsvis 49,- / 99,- / 149,-

Ved innlevering anses alle vilkår som akseptert.

2.2 Fjernsalg av vare

Kunden beholder varen gjennom salgsprosessen.

  • Kunden mottar 85 % av salgsbeløpet

  • Salgsperiode: ingen tidsbegrensning

  • Prisene justeres etter avtale. Det anbefales å følge rabattstruktur (punkt 6)

  • Utbetaling skjer senest 21 dager etter salg, ofte raskere.

  • Kunden har eiendomsrett til varen.

  • Varen publiseres fortløpende etter informasjon om varen er mottatt av Stallskapet.

  • Kunden må pakke og sende varen til kjøperen, Stallskapet står for fraktlapp- eller kode.

Ved mottak av nødvendig informasjon anses alle vilkår som akseptert.

 

3. Kvalitetskrav til varer

Godkjente varetyper:

  • Klær, sko, yttertøy og tilbehør til rytter.

  • Utstyr til hest.

Kvalitetskriterier:

  • Tekstiler må være vasket, sko må være rengjort og lærvarer må være pusset

  • Hele klær uten hull, flekker, nupper, slitasje eller skadedyr. Unntak: dekken med små hull kan selges.

  • Varer som er vanskelig å rengjøre, slik som dekken og sjabrak, må være rengjort etter beste evne

  • Vi har forståelse for at det vil være pels på tekstiler ettersom vi driver med dyr.

Vi tar ikke imot:

  • Skitne og/eller ødelagte varer utover hva som anses som normalt.
     

Stallskapet forbeholder seg retten til å avvise varer som ikke tilfredsstiller kvalitetskrav. Vi har ikke mulighet til å sjekke varer ved fjernsalg – kunden er ansvarlig for kvalitetssikring.

4. Kvalitetsavvik

Varer med avvik publiseres ikke og returneres på kundens bekostning. Vi kontakter kunden ved avslag. Dersom varen ikke hentes, eller vi ikke mottar gyldig fraktlapp- eller fraktkode, tilfaller varen Stallskapet, som fritt kan selge eller donere bort varen.

5. Håndtering av avvik etter innlevering

Stallskapet står fritt til å sette rabatt ved mangler og feil kunden ikke har opplyst om, eller ikke gitt riktig opplysning om. Hvis varen ikke selges, fjernes den fra nettbutikken og returneres som beskrevet i punkt 4.

6. Prisjustering med rabatt

Anbefalt rabattstruktur etter 4 uker uten salg:

  • Uke 5: 20 % rabatt

  • Uke 6: 30 % rabatt

  • Uke 7: 40 % rabatt

  • Uke 8: 50 % rabatt

Anbefalt rabatt ved skjønnsmessig vurdering.

7. Utbetalinger

Utbetaling skjer senest innen 21 dager etter endt salg av varen med bankoverføring eller Vipps.

8. Ansvar og risiko

Stallskapet er ikke ansvarlig for skade, tap eller tyveri av varer, inkludert hendelser som brann, vannskade eller innbrudd. Innlevering skjer på eget ansvar. 

9. Skatt og avgifter

  • Privatpersoner: Normalt skattefritt ved salg av egne brukte varer. Kunden er selv ansvarlig for å holde seg oppdatert på en eventuell merverdiavgift (MVA) ved salg over en viss inntjening, og å opplyse Stallskapet om dette.

  • Firmaer: Må oppgi organisasjonsnummer og relevante opplysninger. Firmaer står selv ansvarlig for å holde seg oppdatert på en eventuell merverdiavgift (MVA) ved salg over en viss inntjening, og å opplyse Stallskapet om dette.

10. Kundekrav for bruk av tjenesten

For å bruke tjenesten må kunden:

  • Være over 18 år (eller yngre med godkjennelse av foresatte)

  • Ha norsk personnummer/D-nummer og bankkonto

  • Være eier av varene

  • Oppgi korrekt kontaktinformasjon

  • Følge våre vurderinger og retningslinjer

11. “Min side” (under utarbeidelse)

Alle registrerte kunder får tilgang til "Min side" med oversikt over varer, priser og salg. Informasjonen der er ikke alltid oppdatert i sanntid.

12. Oppsigelse og avslutning

Stallskapet og kunden kan avslutte avtalen ved:

  • Brudd på vilkår

  • Inaktivitet
     

Kunden må betale et administrasjonsgebyr på 49,- per måned varen har vært publisert i nettbutikken, samt stå for retur av varen og kostnader knyttet til dette.

Varen må hentes innen 7 dager fra oppsigelsens utløp. Uavhentede varer, eller manglende fraktlapp- eller kode for returforsendelse, tilfaller Stallskapet som fritt kan selge eller donere bort varen.

Gjensidig oppsigelse skjer med 30 dagers varsel.

13. Eiendomsrett

Kunden som selger sin vare gjennom Stallskapet er selv ansvarlig for å ha full eiendomsrett til, og rett til å selge varen som hen har på Stallskapet sin nettbutikk. Det er viktig å merke seg at Stallskapet ikke overtar noen eiendomsrett til varene i forbindelse med salg gjennom oss. Eiendomsretten til varene tilfaller kjøperen når Stallskapet, på vegne av kunden, selger varen i nettbutikken. Frem til da er det kunden som har eiendomsrett på varen sin. Dette sikrer en rettferdig og lovlig handel for alle involverte parter.

Enhver mistanke om ulovligheter, for eksempel salg av tyvgods, vil bli rapportert til politiet for videre håndtering.

14. Angrerett

Kunden har rett til å angre tjenesten innen 14 dager fra mottatt bekreftelse på tjenestebestilling. Angreretten frafaller om kunden ønsker varen publisert før angrefristen. For varer som er innlevert eller underveis til Stallskapet innen angrefristen, returneres på kundens bekostning.

Opplysning om angrerett og angreskjema finnes her

15. Endringer i vilkår

Stallskapet kan oppdatere vilkårene med 30 dagers varsel overfor kunden. Fortsatt bruk av tjenestene regnes som aksept. Lovpålagte endringer trer i kraft umiddelbart.

16. Overdragelse av avtalen

Kunden kan ikke overdra avtalen uten skriftlig samtykke. Stallskapet kan overdra avtalen til tredjepart, så lenge kundens rettigheter ikke forringes. Kundens rettigheter finnes under “ Alle vilkår og betingelser - personvern”.

Vårt konsept_edited.jpg

Vi er en nettbutikk som tilbyr trygt kjøp og salg av hovedsaklig brukt utstyr til hest og rytter.

 

Vi heier på gjenbruk: rimeligere og mer bærekraftig, 
​​som er bra for miljø og lommebok!​​

 

Selg gjennom oss, vi fikser alt, du får betalt!

Hold deg oppdatert

Vi sender bare ut e-post med det vi tror er interessant for deg.

   © 2025 Stallskapet.

Betalingsløsning_edited.jpg
bottom of page